Baán: Nőhet a Városliget zöldfelülete

2017. május 26. 17:38

A Közlekedési Múzeum kiköltözése miatt újratervezendő városligeti épület alá kerülhet az ott megnyíló műszaki múzeum és az Új Nemzeti Galéria mélygarázsa.

2017. május 26. 17:38

Várhatóan a Közlekedési Múzeum kiköltözése miatt újratervezendő városligeti épület alá kerülhet az ott megnyíló műszaki múzeum és az Új Nemzeti Galéria mélygarázsa, így tovább nőhet a megújuló Városliget teljes értékű zöldfelülete – mondta pénteken Budapesten a Liget Budapest projekt miniszteri biztosa.

Baán László az óbudai múzeumok és a helyi önkormányzat közötti együttműködésről szóló sajtótájékoztató után újságírói kérdésre közölte: a Közlekedési Múzeum újjáépítendő eddigi otthonában a magyar találmányok és feltalálók, a magyar innováció interaktív múzeumát hozzák létre. Mint emlékeztetett, a komoly műszaki gyűjteménnyel rendelkező intézmény teljes neve Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum, melynek közlekedési eszközökből álló, hatalmas kollekcióját soha nem sikerült egyben elhelyezni, sőt eddig csupán töredékét mutatták be.

Nem volt méltó

A régi épületben 4500 négyzetméternyi kiállítóhely állt rendelkezésre, de ez korántsem volt méltó az eredeti múzeumhoz. A ház ugyanis a 2. világháborúban megsérült, és nagyon "lebutítva" állították helyre, így sokan nem is sejtik, hogy a Millenniumi világkiállítás egyik legszebb épületéről van szó. Az 1970-es években a dobozszerűvé tett építmény ráadásul kapott egy legalább annyira csúnya bővítést - idézte fel a miniszteri biztos. Mint hozzáfűzte, az eddigi tervek szerint helyreállítva az 1896-os épületet a 4500 négyzetméteres kiállítótér megduplázódott volna, de a gyűjtemény még ennél nagyobb teret is meg tud tölteni. Évtizedek óta húzódó kérdés, hogy ezt a teljes spektrumú járműállományt hol lehetne egyben bemutatni. Világos, hogy a Városliget erre nem alkalmas, hiszen zöldfelületet ilyen célra nem lehet igénybe venni – jegyezte meg.

Baán László elmondása szerint a kormány most egy teljes spektrumú bemutatást lehetővé tevő, új közlekedési, valamint egy új műszaki múzeum létrehozásáról döntött. Az új Közlekedési Múzeum mindenképpen barnamezős beruházás lesz, miközben a kormány nem tett le az intézmény történelmi épületének felújításáról sem, az azonban a műszaki gyűjteményére alapozva a magyar találmányok, feltalálók, innováció interaktív múzeuma lesz – közölte. A tervek szerint a Közlekedési Múzeum új otthonában több tízezer négyzetméternyi belső és külső kiállítóhelyen lesz lehetőség a járműgyűjtemény bemutatására, ezzel egy több évtizedes álom válik valóra – hangsúlyozta.

Gazdaságosabb koncepció

Baán rámutatott: ez a koncepció mindenképpen gazdaságosabb, hiszen térszint alatt építkezni a legdrágább. Az a több milliárd forint, amelyet a földalatti kiállítóterek építésére fordítottak volna, jelentős részben fedezni fogja egy új kiállítócsarnok kialakítását. Ennek költségei természetesen függnek attól, hogy melyik lesz a végleges helyszín, de az új Közlekedési Múzeum már nem a Liget Budapest projekt keretéből épül majd – tette hozzá. Mint megjegyezte, a kormány néhány hónapon belül döntést hoz a helyszínről; a potenciális területek vizsgálata a múzeumot vezető Vitézy Dávid feladata. Mintegy tucatnyi helyszín jöhet szóba, a leginkább reflektorfényben lévő az egykori Északi Járműjavító, ahol az Operaház már megkapta az Eiffel-csarnokot, míg a Közlekedési Múzeum szomszédos, csaknem 20 ezer négyzetméteres Diesel-csarnokba költözhetne – árulta el.

A miniszteri biztos szerint rendkívül izgalmas lenne a gyűjteményt egy régi ipari épületben elhelyezni, de más, egykori vasúti épületek is szóba jöhetnek még. Baán László hozzáfűzte, a Közlekedési Múzeum felújítandó régi otthonának terveit a földalatti szintek elhagyásával módosítani kell. Mivel az új műszaki múzeum és az Új Nemzeti Galéria körül nem lesz lehetőség parkolásra, mélygarázs épül majd. Az eddigi tervek szerint ez a Közlekedési Múzeum 1970-es évekbeli bővítésének helye alá került volna, most azonban valószínűleg be tud kerülni a ház alá, ezzel több lesz a teljes értékű zöldfelület. A módosított engedélyeztetési tervek őszre készülhetnek el, és ezek alapján 2017 őszén vagy 2018 tavaszán indulhat a ház kivitelezése – számolt be a Liget Budapest projekt vezetője.

(MTI)

Összesen 56 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
gonterl
2017. május 27. 07:31
Fel akarják építeni a Regnum Marianum templomot, amit most, a hatalom birtokában meg is tesznek. A közlekedési múzeum álcája a templomot takarja. Az átadása meg fog egyezni egy templom felszentelésével. A vidám vurstli és virsli helyett, a vidámságot nélkülöző misék lesznek. A Városliget jellege így fog megváltozni.
Berecskereki
2017. május 26. 18:43
Soros szobor is lesz? Ha nem akkor a zöldek és vörösök tüntetni fognak ám.
ellenforradalmár
2017. május 26. 18:29
Rohadjatok meg! Az mondtátok, hogy a Közlekedési Múzeumot az eredeti állapotában állítják helyre. Lebontották, és ki tudja mikor és hol lesz felépítve. Az volt az egyetlen múzeum ami a ligetbe való volt! (A Hősök teréről most nem beszélek, mert az nem igazán a Városliget. Ugyanez volt a Népstadionnal! Azt mondták azért lesz 100 milliárd, mert nem lesz lebontva teljesen, hanem csak részlegesen, és a régibe építik bele az újat. Teljesen lebontották, és 200 milliárd lesz. :-(
аvmanster
2017. május 26. 18:12
talán hagyni kellene a Városligetet a jelenlegi lepusztult formájában. ha a zuglóiak abban a szeméthalomban érzik jól magukat, akkor váljék egészségükre. és inkább egy olyan kerületben kellene megvalósítani a múzeumnegyedet ahol nem egy troll a kerületi polgármester.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!