Az igazság ára

2020. november 10. 19:22

Magyarország ezzel arra az útra lép, ahol a mindenkori többség bármilyen törvényt bármikor felülírhat – épp mint Angliában, csak épp annak ötszáz éves politikai kultúrája nélkül.

2020. november 10. 19:22
Puzsér Róbert
Puzsér Róbert
Magyar Hang

„Elek István a Nemzeti Együttműködés Rendszerének hatalomba betonozottságát »lopakodó államcsíny« eredményének tekinti. Egyik példája erre, hogy az orbáni kétharmad olyan választási szabályokat fogadott el, amelyek a Fidesznek négy-öt mandátumnyi előnyt biztosítanak. Nem elég a tetemes pénzügyi fölény, nem elég a hagyományos médiumok felett gyakorolt kontroll, Orbán Viktor magát a választási rendszert is úgy konstruálta meg, hogy még mielőtt kifutnak a pályára a csapatok, a Fidesznek legalább négy gól előnye legyen, ami a határon túli magyarok szavazataiból, a nyugati országokba távozott magyaroktól megtagadott levélszavazatokból, a körzethatárok manipulatív megvonásából és a kisebbségi képviselők kézi vezérléséből tevődik össze.

Orbán Viktor számtalan további »alkotmányos« biztosítékot is a rendszerbe épített, hogy ha esetleg el is veszíti országgyűlési többségét, az általa megszállt intézmények és azok sokszor tizenkét évre kinevezett vezetői révén az őt leváltó kormány mozgásterét minimálisra szűkítse. Ha Orbán Viktor nem lesz miniszterelnök, akkor is neki engedelmeskedik majd a köztársasági elnök, az ügyészség, az Állami Számvevőszék és az Alkotmánybíróság – hogy csak a legfőbb állami szerveket említsem. Elek István szerint a Fidesz alkotmányozása a liberális demokrácia magyarországi felszámolását eredményezte, amire Orbán Viktornak sem politikai, sem alkotmányos, sem pedig morális felhatalmazása nem volt, így ezek a törvények semmisnek tekinthetők. Az okfejtés megfogalmazása óta már ennek szellemében nyilvánult meg a Momentum Mozgalom elnöke, s ez az álláspont tapasztalatom szerint egyre általánosabb az ellenzéki érzelmű értelmiség körében: kormányváltás esetén az Orbán-rendszer kétharmados felépítménye egyszerű többséggel akár egyetlen ciklus alatt lebontható.

Azt hiszem, Elek István gondolatmenete morális értelemben mindenképp helytálló: Orbán Viktor valóban nem erre kért és nem erre kapott felhatalmazást 2010-es kétharmados győzelme alkalmával, s a néppel oly nagy előszeretettel konzultáló miniszterelnök az »alkotmányozás« végső aktusaként valahogy nem kérte ki a magyarok véleményét a konyhapulton összehegesztett alaptörvényről. Érdemes felidézni továbbá, hogy amikor az állampárt Simicska Lajos és a Jobbik plakátjait el akarta távolítani a közterekről, de nem volt meg az országgyűlési kétharmada ehhez, egyszerűen fogta magát, benyújtotta, és elfogadta 50 százalékos törvényként, amit aztán Áder János kérdezés nélkül aláírt, és az államapparátus kérdezés nélkül végrehajtott. Orbán Viktor tehát maga gyártotta le a precedenst arra, hogy szükség esetén miként lehet az általa gyártott alaptörvényt felrúgni, és kétharmados ügyben egyszerű többséggel szabályozni.

Csakhogy ez nem pusztán morális kérdés: Orbán Viktor azért írhatta felül 50 százalékos többséggel a saját alkotmányos szabályait, mert a végrehajtó hatalom a kezében, a köztársasági elnök meg egykor a koleszszobájában volt – 2022-re nézve ezzel szemben inkább az a kérdés, hogy a sokpárti ellenzéki koalíció képes lesz-e egy ilyen fajsúlyú, ilyen beláthatatlan politikai és jogi kockázattal járó kérdésben közös álláspontra jutni. Ha pedig az egység megvalósul, és a következő Országgyűlés képes lesz 50 százalékos törvényekkel köztársasági elnököt, legfőbb ügyészt, Alkotmánybíróságot és Állami Számvevőszéket váltani, és egy igazságos választási törvényt hozni – ami az elszámoltatás és a demokratikus politikai működés minimális feltétele volna –, még mindig fennáll egy súlyos politikai kérdés, amelyre a jelenlegi ellenzéknek válaszolnia kell: képes lesz a 2022-ben felálló Országgyűlés végrehajtani egy ilyen döntést?

Hisz Orbán Viktor tömegeket tud az utcára vinni, a minisztériumi bürokrácia és a fegyveres erők parancsnoksága vélhetően hozzá lesz lojális, kétséges továbbá, hogy a külföldi elitek meg a nemzetközi tőke Magyarországon jelen lévő érdekeltségei miként reagálnának egy ilyen fokú alkotmányos válságára és jogi bizonytalanságra – hisz Orbán Viktor rendszerét számos tekintetben épp a multinacionális részvénytársaságok igényeire szabta. Egy ennyire kritikus szituáció aligha a tárgyalóasztal mellett dőlne el: nyers erő – legrosszabb esetben fegyveres erő – rendezné. Orbán Viktornak többé nem lenne veszítenivalója, a Mészáros Lőrinc kertjében várakozó páncélozott harci járművek képei pedig nem kecsegtetnek egy ilyen helyzet békés kimenetelével – s valamennyi ellenzéki biztos lehet abban, hogy a miniszterelnök és hűbéresei számos ehhez hasonló lapot tartanak még a kezükben.

Ha a fent említett szempontok mindegyikét számba veszem, nagyon kockázatosnak tűnik erőből felszámolni a »lopakodó államcsínyt«, és lebontani a Nemzeti Együttműködés Rendszerét. Ha azonban az ellenzék mégis meghozza ezt a döntést, szándékát választási kampányának legfőbb üzenetévé kell tennie, és erre kell felhatalmazást kérnie a választóktól. E legitimitás megszerzése nélkül ezt a lépést nem pusztán életveszélyes felelőtlenség, hanem a választói akarattal való súlyos visszaélés volna megtenni. Tisztázni kell továbbá, hogy ezután többé nem lehet szó alkotmányról és ahhoz tartozó konszenzusról: Magyarország ezzel arra az útra lép, ahol a mindenkori többség bármilyen törvényt bármikor felülírhat – épp mint Angliában, csak épp annak ötszáz éves politikai kultúrája nélkül.

Úgy gondolom, hogy Elek István felvetése a legsúlyosabb és legfontosabb dilemma a következő másfél évre mindazoknak, akik még hisznek abban, hogy a nemzeti együttműködés rendszere választással leváltható, felszámolható és elszámoltatható – s amekkora esély, épp akkora veszély: egy alkotmányos válság lehetősége tényleges polgárháború körvonalait vetíti a közeljövő történelmi horizontjára. Úgy vélem, Elek Istvánnak jogelméleti érvelésében igaza van – már csak az a kérdés, hogy az ellenzéki magyarok készen állnak-e arra, hogy ennek az igazságnak az árát megfizessék.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 91 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
euphorbiapulcherrima
2020. november 11. 14:39
Magna Charta : 1215 Aranybulla: 1222
sztd
2020. november 11. 14:28
Oh a drága! 1. Törvénysértés jogot nem alapít. A parlament nem a választási kampányban szerzi a mandátumot, hanem a választásokon. Az alkotmányozáshoz a képviselői létszám jelentette az alkotmányos felhatalmazást. 2. 2010-ben a felhatalmazás az volt, hogy tűnjön el a régi, jöjjön az új. Elég komoly morális és politikai felhatalmazás, amikor a korábbi kormányzat 59 képviselővel folytathatta a 386 tagú országgyűlésben. 3. A felhatalmazás sosem olyan cizellált, hogy ezt szabad, azt meg már nem. Két forduló között megmondták, hogy akadályozzuk meg Orbán Viktor kontrollálhatatlan túlhatalmát, de az emberek nem akadályozták meg, sőt! 4. 2014-ben a meghozott rendelkezések ismeretében a "Folytatjuk!" kampánnyal megkapta a Fidesz a morális és politikai felhatalmazást. Szóval Elek István a vágyvezérelt gondolkodás csapdájába esett. Az ellenzék pedig elkezdte felépíteni a narratívát, hogy a remélt puccsuk mégis miért hazudható majd törvényesnek? Csak ugye a pénzük el fog fogyni 2 éven belül, mert ennyit tudnak.
Kup Lung
2020. november 11. 12:20
Azt hiszem Robi a fizetését megpróbálja ledolgozni a Magyar Hangnál ezért ez rányomja bélyegét a gondolkodására. Igen nagy baj ez! ----- Pártok választáskor nem szoktak felhatalmazást kérni közt.elnök jelöltre , meg ügyészre meg ilyenekre. Ha megkérdezik őket valamit mondanak ha akarnak vagy elkenik de alapvetően nem kérnek erre. Olyanokra szoktak merre vinnék tovább a gazdaságot, az oktatást stb . Vagy hogyan viszonyulnak az EU, NATO-hoz. Szóval a szövetségi rendszereinkhez. ------ Eddig törvényesen vitték át akaratukat a regnáló kormányok az alkotmányozáshoz a 2/3 megvolt tehát az is jogszerű. Hogy erkölcsösek (vagy igazak) e a kinevezések ,módosítások? Hát az ízlés kérdése. Minden esetre mindig hozzájuk közelebb állót neveztek ki a a győztesek (MSZP köz. elnökjelöltjét 1x a kormánykoala SZDSZ torpedózta meg de ez is az egyik kormányzó fél akaratával végződött). ------ Így Elek okfejtése hogy az utóbbi évek törvényei semmisnek vehetők nem állja meg a helyét. Erre aztán felépítették a várat. A törvények semmiségét ,az ideiglenes törvény nélküliség állapotát esetleges győzelmük esetére. Érdekes gondolat Puzsértól hogy erre az (ideiglenesen) bevezetendő diktatúrára akarna kérni a választásokkor felhatalmazást az ellenzék. Persze jobb tudni róla az igaz ha diktatúra bevezetésére készülnek. Mert ez sokkal nagyobb kérdés mint egy szeméyli kinevezés:) ------ Az alkotmány módosításhoz 2/3 kell azt kell megszerezniük ha tetszik ha nem! Illetve ki kell várni a lejáró kinevezéseket. Mint ahogy eddig is tette mindenki. A Fidesz is. ------ Ha ezt a keretet átlépik és egy esetleges gyenge győzelemmel (nem 2/3-os) valamiféle törvényen kívüliségi diktatúrát vezetnek be amíg a nekik tetszőket kinevezik akkor elképzelhető hogy polgárháborús állapotok lesznek. Ezzel az egy észrevételével egyetértek. Eddig a Momentum és a DK lengette be. ------ Kíváncsian várom hogy e két párt vagy a szövetségük választási programjuk részévé teszik e a diktatúra bevezetését! Érdekes lenne. Azonban ha ez mind meg is valósulna (jó játszunk el a gondolattal) .... De aztán 4 év múlva megint nyerne a Fidesz egyből -hisz ez a koalíció egy igen gyenge valami tehát reális is- akkor meg majd ők visszacsinálnának megint mindent ? Sőt akkor ők vezetnének be diktatúrát? Vagy mindez nem lehetne mert maradna eleve a diktatúra és már szabad választások sem lehetnének? Nem tudom ezt átgondolta e Elek, Puzsér a Momentum,DK? Mert az idő ugye nem állna meg 4 év után! Úgy tesznek mintha DE megállna az ő törvényen kívüli változtatásaiknál :)))) ------
Piliscsabai
2020. november 11. 11:57
Nincs sok szégyelni valónk, az Angol demokráciát megalapozó Magna Carta 1215.-ben keletkezett, a mi hasonló tárgyú Aranybullánk 1222.-ben. A szomszédos országokból mutasson valaki ilyet, pl.: Ausztria, a nagykorúságát lassan elérő Szlovákia, vagy Szlovénia, esetleg Románia magját képező Havasalföld és Moldva esetében.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!