A férfi mint a kapitalizmus neme

2015. január 27. 19:40

Itt válik egyértelművé a feminista mozgalom alapvető dilemmája: a patriarchátus megszüntetéséhez az egész modern árutermelési módot kellene megkérdőjelezni, természetesen nem a premodern múlt, hanem egy radikális átalakulás nevében.

2015. január 27. 19:40
Balázs Gábor
Rednews

„A modern maszkulin egyén, a tőkés rendszer domináns szubjektuma, reprezentálja a kapitalista versenyben való helytállás akaratát, az ehhez szükséges intellektust, a rendszer igényeihez alkalmazkodó személyiségjegyeket, melyek még mindig a fordista rendszer fegyelmezett bérmunkás alakjához köthetőek – és melyek, ami még lényegesebb: önmaguk is a alapvető jellemzőikben eme »leválás« termékei, Ahogy másik oldalról maguk a »feminin« személyiségjegyek is. Ebben az értelemben az érték-leválás természetesen bír kulturális-szimbolikus és szociálpszichológiai aspektusokkal is.


Nagyon is létezik az értékforma patriarchális uralma, amely mintegy betetőzte (és új minőséget hozott, mint látni fogjuk) a nem-kapitalista rendszerek patriarchális társadalmi viszonyait. Mindez azt is jelenti, hogy a modernitásban nem a »nők felszabadulása« történik meg, hanem egy valódi szétválása két (női és férfi) világnak – ez a premodern korszakokban nem volt így, noha a patriarchátus ezekben az időkben durvábbnak tűnhet (vagy éppen puhábbnak, történelmi korszakoktól függően). Ez a nemek közti szétválasztás érinti a két világ kulturális-szimbolikus és társadalmi-pszichológiai dimenzióit is.  Maga a leválasztás kontextusában értett »szenzibilitás« is természetesen történelmileg meghatározott jelenség: a reprodukcióban a nők által végzett tevékenységeket írja le (minta háztartási munkák, »családi érzelmekkel teli otthon« megteremtése, gyereknevelés, ápolás stb.), melyek csak akkor jöttek ebben a formában létre, amik elvált egymástól a kapitalista bérmunka és a háztartási reprodukció világa. (...)

Itt válik egyértelművé a feminista mozgalom alapvető dilemmája: a patriarchátus megszüntetéséhez az egész modern árutermelési módot kellene megkérdőjelezni, természetesen nem a premodern múlt, hanem egy radikális átalakulás nevében. Amíg a termelés »maszkulin« logikája fennáll, addig minden ezen kívülálló (»feminin«) tevékenység és karakterjegy alsóbbrendű lesz. Maga a leválasztás léte a probléma, amely létrehozza a termelés »logikus« és a háztartás »irracionális« világát – az emancipáció igazi útja ennek a leválasztásnak a meghaladása. Ebben a logikában az »egyenlő jogokat« követelő feminizmus követelése párhuzamba állíthatóak a hagyományos munkásmozgalom »tisztességes bérre« irányuló revindikációival - egyik sem kérdőjelezi meg a feminizmus esetében a társadalmi élet kettészakadásának, míg a munkásmozgalom esetében magának az értéktermelésnek a rendszerét. Noha, mint nem győzzük hangsúlyozni, ezek a követelések jogosak és támogatandóak, limitálják is egyben ezeknek a mozgalmaknak a hatósugarát a lehető legreformistább gazdasági és politikai igényekre. (...)

A neoliberalizmus nem pár gonosz ember összeeskövése volt, nem a Bilderberg-csoport találmánya, hanem a kapitalizmus önmagában adekvát, valószínűleg egyedül lehetséges válasza a hetvenes évek válságára, a keynesiánus politika krízisére. A reálgazdaság már halott volt, amikor a pénzügyi gazdaság domináló szerepe megérkezett: a »túlzásai« nem megremegtették a rendszert, hanem megmentették, vagy legalábbis elodázták a bukását. Ahogy mondani szokás: nem a kapitalizmus van válságban, maga a kapitalizmusa a válság (és ennek adminisztrációja lett az új  rend). »A tőkés termelés állandóan arra törekszik, hogy ezeket az immanens korlátokat leküzdje, de csak olyan eszközökkel küzdi le őket, amelyek e korlátokat újabb és hatalmasabb méretekben állítják útjába. A tőkés termelés igazi korlátja maga a tőke.« (...)

A mai kapitalizmus alapvető tendenciája, hogy miközben az ön- és világpusztító tendenciái egyre nyilvánvalóbbak, az automata szubjektum önmozgásának imperatívuszai egyre kilátástalanabbá teszik nem csak ezeknek az imperatívuszoknak a megkérdőjelezését, hanem már a pusztítás ütemének a csökkenését is. Ebben a tendenciában értelmezhető, hogy miközben az őrült logika társadalmi meghatározottságok sokaságát (magánszféra-közszféra, munka-szabadidő, férfi-nő...) teszi idejétmúlttá, ezeknek a meghatározottságoknak a kényszerítő ereje mit sem csökken. A meghatározottságok a maguk formájában barbarizálódnak.

A patriarchátussal is ez történik, köszöni szépen, jól van - miközben egyre nagyobb őrültség. A kapitalizmus válsága nem az elpusztulásának lehetőségét jelenti egyelőre, hanem a világ elpusztulásáét. Az uralkodó társadalmi szubjektum nem tűnt el, hanem abban a formájában barbarizálódik, amelyben megfagyott: mint modern férfi. A patriarchátus megszüntetése nem lehetséges a tőkés értéktermelés felszámolása nélkül.

A nő csak a társadalmi konstrukció egy aspektusa: fetisisztikus forma, amely a nemben ölt testet. Ennek értelmében a nők felszabadulása nem azt jelenti, hogy ők is eljátszhatják a társadalomban a hagyományos férfi szerepeket, nem is csupán azt, hogy megszűnik az alárendeltségük, hanem hogy megszabadulunk végre a »feminitás« (és persze a »maszkulinitás«) fetisisztikus kategóriáitól és vele végre véget vetünk az emberiség előtörténetének.”
az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 21 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Forsz
2015. január 28. 13:10
Hát ez tényleg borzasztó, de azért egyetlen haszna mégiscsak van. Rámutat arra, hogy az úgynevezett "lila" értéktelenség nem csak a filmgyártást képes tönkretenni, hanem be tud szivárogni bárhova, ahol táptalajt talál a konvencionális világnézettől utálkozva elfordulók között. Ahol az abnormálist és a betegest progresszívnek, a deformáltságot pedig kreativitásnak nevezik. Egyszerűen szólva, a szociológia és a politológia is képes kitermelni a maga sznob egyedeit, akik szübtilisen torz lelkülettel értelmiségnek szeretik neveztetni magukat. Arra pedig, hogy mondjuk egy esztergályos mit gondol róluk, mit sem sejtve és főként mit sem törődve, orrfintorogva fordítanak hátat. De ez sem lenne különösen számottevő, ha nem tudnánk, hogy ezeknek az egyedeknek az iskoláztatására a közös büdzséből annyit pazarol el az állam, amelyből két-három óvoda évekig fenntartható. És akkor még szó sem esett arról a pénzről, amely éveken-, évtizedeken át a létfenntartásukra pocsékolódik el.
amok
2015. január 28. 09:23
Azon tűnődöm, hogy az ilyenek hol tanulnak, és mit...
krotak
2015. január 27. 22:59
"Hanem hogy megszabadulunk végre a „feminitás” (és persze a „maszkulinitás”) fetisisztikus kategóriáitól és vele végre véget vetünk az emberiség előtörténetének." Közeli hozzátartozóm különlegesen lágyszívű: megengedte, hogy a szöveg elolvasása után igyak egy kupica pálinkát, nehogy reggelig álmatlanul forgolódjak.
Autofocus
2015. január 27. 22:31
Addig nincs probléma amíg a komcsik nyughatatlan viszketegségüket ilyen öncélú, hasbaakasztós szellemi maszturbációkban élik meg íróasztal-magányukban. A probléma akkor kezdődik, amikor holdkórosok ezrei kezdik hájpolni ezeket az eszelősöket mint '68-ban.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!