Hétfő kora délután forgalomba áll az első felújított metrókocsi

2017. március 20. 11:51

Nem sokkal fél kettő után indul az első felújított metrószerelvény Kőbánya-Kispestről – jelentette be az átadón Tarlós István. A főpolgármester azt is elárulta, hogy ha minden a tervek szerint halad, 2018 nyarától már csak ilyen kocsik fognak közeledni a 3-as vonalon.

2017. március 20. 11:51

Forgalomba állítják a 3-as metró vonalán az első felújított szerelvényt hétfő kora délután Budapesten.

Tarlós István főpolgármester az átadón közölte: az új szerelvény nem sokkal fél 2 után indul utasokkal a fedélzetén Kőbánya-Kispestről. A tervek szerint 2018 nyarától már csak ilyen felújított szerelvények közlekednek majd a vonalon.

A tervek szerint 2018 nyarától már csak ilyen felújított szerelvények közlekednek a vonalon. Két héten belül már három korszerűsített szerelvényen lehet majd utazni, és Magyarországon van már öt felújított szerelvény – tette hozzá. A főpolgármester elmondta, hogy Magyarország legnagyobb forgalmát lebonyolító tömegközlekedési útvonala a 3-as metróvonal, a 17 kilométeres útvonalon naponta félmillióan utaznak. 

Adósság miatt késlekedett a felújítás

A 3-as metróvonal építése az 1970-es években kezdődött, első szakaszát 1973-ban adták át. A fokozott napi igénybevétel és az amortizáció miatt a vonal állapota évről évre romlott. A pálya és a szerelvények felújítására már több mint tizenöt éve szükség lett volna, de – a főpolgármester szavai szerint – „2010-ig nem történt semmi”.

Mint fogalmazott, „ezek után nem kell csodálkozni azon, hogy a négy évtized alatt a teljes vonal elavult és az üzembiztonságot is fenyegető módon ment tönkre”. Korábban nem készítették elő a már akkor is siralmas állapotban lévő vonal korszerűsítését, de „azt is elintézték”, hogy jó ideig még az utódoknak se legyen lehetőségük erre. Sokáig ugyanis azért nem vághatott bele a főváros a 3-as metróvonal felújításába, mert csak 2015 nyarán vállalta át a kormány a BKV adósságállományát, amely még akkor is majdnem hatvanmilliárd forint volt - emelte ki Tarlós István, megjegyezve: a BKV és a főváros addig fedezet nélkül vállalhatott volna csak kötelezettséget, ami lehetetlen.

A nyertes pályázó az orosz Metrovagonmas lett

A főpolgármester kitért arra is, hogy „mostanában többen és feltűnő hangossággal aggódnak”, olyanok, „akik húsz évig semmit nem csináltak”. Riogatnak, a büntető törvénykönyv határát súroló kijelentéseket tesznek, de „természetesen nem mondanak igazat, csupán merészek és gátlástalanok” - fogalmazott. Tarlós István hangsúlyozta: az egyik legfontosabb fővárosi feladat a 3-as metró felújítása. „A döntések körüli csatározások közben is tudtuk, hogy Magyarország legnagyobb utasforgalmát lebonyolító tömegközlekedési útvonala nem kerülhet a működőképtelenség határára” – mondta, hozzátéve: a kormánnyal összefogva lassan megoldódni látszik az áldatlan állapot.

A legfőbb sürgető tényező az egyre katasztrofálisabb műszaki állapot volt – mondta. A menetbiztonság megőrzéséért az elmúlt években folyamatosan zajlott a síncsere, így ma a vonal lényegében jobb állapotban van, mint 2010-ben volt - jelentette ki. Tarlós István emlékeztetett: a Fővárosi Közgyűlés három éve döntött a teljes járműpark korszerűsítéséről. A közbeszerzési eljárás nyertes ajánlata a szerelvények eredeti gyártójának jogutódjától, az orosz Metrovagonmastól érkezett. A nyertes pályázó feladata volt, hogy vizsgálja meg a régi kocsikat, és döntse el, milyen mértékben cseréli ki a régi alkatrészeket annak érdekében, hogy a metrókocsik minimum húsz évig még üzemeltethetők legyenek. A szerződés szerint 222 metrókocsi felújítása csaknem 220 millió euróba kerül.

30 év a garancia az új szerelvényekre

A főpolgármester közölte azt is, hogy várhatóan havonta két felújított szerelvény áll majd forgalomba. Ezek a szerelvények megjelenésükben harmonizálnak a 2-es és a 4-es metróvonalon közlekedők szín- és formavilágával. A gyártó a felújított metrószerelvényekre a korábbi húsz év helyett harminc év élettartamot garantál, ezzel körülbelül hárommillió kilométer biztonságos megtételét vállalja - mondta.

Tarlós István kiemelte azt is, hogy a 3-as metró felújítása a szerelvények felújításával nem ér véget, a folytatás még ebben az évben várható. Ha a metróvonal infrastrukturális felújítására vonatkozó pályáztatás a tervek szerint halad, akkor lehet bizakodni abban, hogy a rekonstrukciós munkák valószínűleg már a nyáron elkezdődnek, és 2020-ig teljes körűen megújulhat a metróvonal – mondta a főpolgármester, aki szerint a 3-as metró felújításával ugrásszerűen javul majd a „város komfortérzete”. Megszűnik az a dilemma is, hogy az erőltetett és politikai kérdéssé tett 4-es metró megépítése helyett sokkal inkább a 3-as metrót kellett volna korábban is felújítani – jelentette ki.

A beszéd után a Metrovagonmas vezérigazgatója, Borisz Bogatirjev átadta Tarlós Istvánnak a felújított szerelvény makettjét. Elmondta, hogy a cég 1970-től kezdve mintegy 300 kocsit szállított Budapestre, és nagy örömükre szolgált, hogy a felújítás is náluk történik. A legkorszerűbb technológiák felhasználásával azon voltak, hogy a metrókocsikat kényelmesebbé, biztonságosabbá és szebbé tegyék – közölte. A felújított szerelvény az eseményen megjelenteket, köztük a főpolgármestert, a Kőér utcai telephelyről Kőbánya-Kispest érintésével a Határ úti állomásig vitte.

(MTI, Kép: MTI)

Összesen 69 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
ptrfarkas43
2017. március 20. 20:17
A ballib a 4-es mertójával hasonlítgassa a mostanit.
kuwiq
2017. március 20. 17:53
Lényeg, hog klíma ne legyen benne. Tarlós meg is mondta, hogy virágcsokor még nem kéne minden felszálláskor? Méghogy a főpolgármester egy buta rosszindulatú tahó? Na ugye.
Megtalálta
2017. március 20. 17:13
Off kérdés hozzáértőkhöz: A Siemens gyárt metrókocsikat?
A teremburáját
2017. március 20. 13:43
Tehát alig két év alatt megújult a kocsi állomány!(az elhatározástól a végrehajtásig). S a rohadt ellenzék még kimeri nyitni a pofáját! Fanyalognak, hümmögnek, kétkednek, de hogy elismernének valamit az nem létezik!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!