Mit mondhatunk Mohamedről?

2018. november 05. 15:11

A vallási türelem vagy a társadalmi béke védelme mint a szólásszabadság korlátja nagyon nehezen indokolható.

2018. november 05. 15:11
Sebes Gábor
Sebes Gábor

Az Emberi Jogok Európai Bírósága október 25-én ítéletet hozott a következő ügyben: egy osztrák nőt, E. S.-t elítélt a bíróság azért, mert egy előadásban pedofilnak nevezte Mohamedet. A hölgy 2008 januárjától Az iszlám alapjai címmel előadásokat tartott a Szabadságpárt (FPÖ), az egyik jelenlegi kormánypárt nyílt akadémiáján. 2009 végén két előadást tartott, úgy 30 résztvevő előtt. 

2010 februárjában eljárás indult ellene, először uszítás címén. Az osztrák büntetőjogban uszítás pl. az erőszakra felhívás egy csoport ellen vagy egy csoport szidalmazása az emberi méltósága sértésének szándékával, ami alkalmas a közvélemény előtt a csoport lealacsonyítására. 2011 februárjában a tartományi bíróság E. S.-t több vádpont, így az uszítás alól felmentette, viszont elítélte vallási tanok lealacsonyítása címén, mivel egy honos vallás hódolatának tárgyát, nevezetesen Mohamedet nyilvánosan ócsárolta.

Röviden összefoglalva a nő annyit mondott:

problematikus Európa számára, hogy a muszlim vallásban Mohamedet ideális embernek és férfinak, példaképnek tartják.

Mohamed ugyanis a hagyomány szerint 56 évesen vette feleségül a hatéves Ajsát, és a lány 9 éves korában el is hálták a házasságot. „Mi ez, ha nem pedofília?” – tette fel a kérdést az előadó.

A tartományi bíróság szerint ezzel E. S. az előadásában azt állította, hogy Mohamed nem méltó tárgya a vallási imádatnak, de az nem bizonyítható, hogy az összes mohamedánról elítélően nyilatkozott volna. A pedofília a bíróság szerint nem támasztható alá, hiszen Mohamed a nagykorúsága elérése után is Ajsával maradt. Azt is kimondta, hogy az előadó nem szándékozott objektív képet adni, ugyanis európai uralkodóházaknál is előfordultak gyermekházasságok, ami nem azonos a pedofíliával. A vallási imádat tárgyának olyan provokatív bemutatása, ami sértheti a vallás követőinek az érzéseit, az a tolerancia szellemének – ami a demokratikus társadalom egyik alapja – rosszindulatú megsértése. 

E. S. a fellebbezésében rámutatott arra, hogy nem Mohamed lealacsonyítása volt a célja, valamint nem a házasság, hanem csak az ellen kelt ki, hogy egy felnőtt egy kilenc évessel szexuális kapcsolatba lépjen. Ha elfogadnánk a bíróság érvelését, nem lehetne pedofilnak nevezni azt, aki feleségül vesz egy gyereket, ha a nagykorúságáig kitart mellette. Akárhogy is, az Európai Emberi Jogok Egyezményének 10. cikke védelme alatt áll, amelyik a szólásszabadság körébe sorolja a megütközést keltő, felháborító, zavaró tartalmakat is.

A fellebbviteli bíróság szerint a vádlottnak nem sikerült bizonyítani, hogy Mohamed azért érzett volna szexuális vágyat a 9 éves Ajsa iránt, mert még nem érte el a pubertáskort. Az első felesége 15 évvel volt idősebb, mint Mohamed. A vallás bírálata szabad, de ez a szabadság ott ér véget, ahol a vallást vagy egy általa tisztelt személyt csúfolják, szidalmazzák. Ezért a 10. cikkre való hivatkozás nem helytálló. A bíróság azt is megjegyezte, hogy az előadáson legalább egy személyt zavartak az elmondottak (ő a provokátor újságíró lenne – S. G.)

Az osztrák Legfelsőbb Bíróság elutasította a perújrafelvételt. Az eddigieken túl azt is

megállapította, hogy E. S. célja nem a komoly vita volt, hanem Mohamed lealacsonyítása a pedofília emlegetésével.

Az elítélt hölgy az Emberi Jogok Európai Bíróságához (EJEB) fordult. A Bíróság őrködik az Emberi Jogok Európai Egyezménye betartása fölött. Ennek 10. cikke kimondja:

„Mindenkinek joga van a véleménynyilvánítás szabadságához. E kötelezettségekkel és felelősséggel együtt járó szabadságok gyakorlása a törvényben meghatározott, olyan alakszerűségeknek, feltételeknek, korlátozásoknak vagy szankcióknak vethető alá, amelyek szükséges intézkedéseknek minősülnek egy demokratikus társadalomban a nemzetbiztonság, a területi sértetlenség, a közbiztonság, a zavargás vagy bűnözés megelőzése, a közegészség vagy az erkölcsök védelme, mások jó hírneve vagy jogai védelme, a bizalmas értesülés közlésének megakadályozása, vagy a bíróságok tekintélyének és pártatlanságának fenntartása céljából.”

Az EJEB elutasította az indítványt, és úgy döntött, hogy Ausztria nem sértette meg a 10. cikket. Indoklásában az EJEB kitért az osztrák kormány érveire, miszerint a büntető törvénykönyv nem önmagában a vallás bírálatát tiltotta, hanem csak korlátokat állított a vallási béke és ezáltal a társadalmi béke fenntartása érdekében. A büntetőítélet mások jogai, azaz vallási érzelmeik védelmében született. 

A szólásszabadság körében az EJEB leszögezte, hogy a vallásosoknak tűrniük kell a vallási hittételeik tagadását mások által, sőt, még a hitükkel ellentétes doktrínák terjesztését is. Azonban nem szabad vallási türelmetlenségre uszítani, például a vallási imádat tárgya elleni helytelen vagy gyalázkodó támadással. Mivel ezekben a kérdésekben nincsen egységes európai álláspont, az egyes államok megfontolásainak viszonylag széles tere marad.

A döntés szerint az előadó nem mutatta be a történelmi hátteret, ezért nem is volt lehetőség objektív vitára. Az előadó állításainak nem volt elegendő tényalapja. Az előadás nem járult hozzá a gyermekházasságokról szóló értelmes vitához. Az előadó állításai jogos felháborodást kelthettek muzulmánokban. Gyalázkodó támadás volt az Iszlám Prófétája ellen, amely alkalmas az előítéletek felkorbácsolására és a vallási béke veszélyeztetésére. A hazai bíróság alappal jutott arra a következtetésre, hogy a szóban forgó tények a vallási türelmetlenségre való uszítás elemeit hordozták.

Az EJEB döntése rendkívül problematikus.

Semmi bizonyíték nincs arra, hogy az előadáson muszlimok lettek volna jelen,

ezért a hivatkozás a vallási érzéseik megsértésére értelmetlen. Éppenséggel a News cikkéből értesülhettek arról, hogy ők meg lehetnek sértve. Az újság erősítette több ezerszeresére a visszhangot, kifejezetten a megkülönböztetésre (az FPÖ és szavazói megkülönböztetésére) uszítás szándékával, őket kellett volna perbe fogni. Az is erősen vitatható, hogy egy 30 fő előtt megtartott előadás veszélyeztetheti a társadalmi békét.

Aggasztó a korszellem megjelenése az ítéletben: a hivatkozás az érzelmek védelmére mint fontos társadalmi érdekre, sőt mint jogra, mintha az állam feladata lenne a polgárok megvédése a negatív érzelmektől. Egy demokratikus társadalomban különböző nézetek csapnak össze, érdekcsoportok hirdetik a maguk igazát, nem lehet ennek következményeitől védeni a polgárokat. Mégis megjelenik az amerikai egyetemekről már ismert „safe space”, biztonságos hely igénye, amiben az ember nem találkozik a sajtjaitól eltérő nézetekkel. Ezzel az igénnyel hallgattattak el sok vendégelőadót a leghíresebb amerikai egyetemeken is, a politikai korrektség jegyében. Ugyanígy feltűnő a vallási türelmetlenségre – azaz egy érzelemre! – uszítás fogalmának megjelenése.

A vallási türelem vagy a társadalmi béke védelme mint a szólásszabadság korlátja nagyon nehezen indokolható. Ha egy államban egymással ellenséges vallások és meggyőződések képviselői élnek, a saját tantételeik terjesztését kellene megtiltani nekik, ami a vallásszabadság sérelmét jelenti. 2015-ben, a Charlie Hebdo párizsi szatirikus újság elleni terrorista merénylet után még azzal volt tele Európa, hogy #jesuisCharlie.

Mi történt azóta?!

A társadalmi békének egyre gyakoribb az olyan értelmezése, ami a szabad politikai vitát akadályozza

– a politikai korrektség örvén. 

Az emberi jogok értelmezése szempontjából fontos nemzetközi grémiumok nem itt húzták meg a szólásszabadság határát, amelyet mások jogai jelölnek ki. Az EJEB felsorolt néhány nagyon fontos irányelvet, amelyet a döntéshez állítása szerint figyelembe vett:

A vallás vagy meggyőződés szabadságának előmozdításáról és védelméről szóló uniós iránymutatások kimondják, hogy a vallási gyűlölködésnek csak azt a válfaját kell üldözni, amely erőszakra, üldözésre és megkülönböztetésre uszít. Ha nem éri el ezt a fokot, az EU ellenáll minden kriminalizálási kísérletnek. Azt is kimondja, hogy a vallási jogok gyakorlása nem vezethet az emberi jogok csorbításához.

A blaszfémiát (istenkáromlást) büntető törvények gyakran a vallási vagy más meggyőződés kifejezését akadályozzák, illetve gyakran úgy alkalmazzák őket, hogy a vallási vagy más kisebbségek üldözéséhez vezetnek, ezért az ilyen cselekmények dekriminalizálását javasolja.

A Velencei Bizottság szerint a blaszfémia, vallási gyűlöletre uszítás és hasonlók témakörében a gyűlöletre uszításnak kell a büntető intézkedések tárgyának lennie (emlékszünk, ez alól felmentette a bécsi bíróság az előadót… – S. G.)

Nem szükséges és nem is kívánatos, hogy legyen a vallási érzések megsértésének más, a gyűlöletre uszítás eleme nélküli tényállása.

A blaszfémia tényállását el kell törölni – ahogy az már a legtöbb európai országban megtörtént.

Az ENSZ Emberi Jogi Tanácsa a 16/18 határozatában elítélte a vallási gyűlölködés terjedését, amely diszkriminációra, ellenségeskedésre és erőszakra uszít. A 102. ülésén a Tanács kimondta, hogy a szólásszabadság az átláthatóság és elszámoltathatóság elveinek megvalósulásához szükséges, ami alapvető az emberi jogok előmozdításához és védelméhez. Ha a bírálathoz közérdek fűződik, azt jogszerűnek kell tekinteni.

Az Emberi Jogok Európai Egyezménye felsorolja a szólásszabadság korlátozásának szükséges feltételeit, ezekből egyedül a zavargás megelőzése és az erkölcsök védelme jöhet esetünkben szóba. A békés 30 fős hallgatóság kizárja az elsőt, az erkölcsökre pedig a bíróságok sem hivatkoztak; helyettük beemelték az érzelmek sértetlenségére való jogot, ami nem szerepel sem az Egyezményben, sem más emberi jogi dokumentumban.

A fentiek alapján az EJEB döntését megalapozatlannak, a szólásszabadságot megengedhetetlenül korlátozónak tartom. 

Az ítélettel egyetértők azt szokták kiemelni, hogy az EJEB korábban a keresztény vallást is védte. Csakhogy azokban az esetekben nem 30 fős hallgatóságról volt szó és nem a vallás sok millió híve által is igaznak tartott történelmi tényekről, hanem öncélú obszcenitásról vagy a kereszténység tisztelt alakjainak, köztük Istennek értelmetlen pocskondiázásáról film- és színpadi „művekben”.

A Bíróság nem helyezhette volna közvetlenül hatályon kívül a nemzeti jogszabályt, de megállapíthatta volna, hogy az ítélet ellentétben áll az Egyezménnyel, és felhívhatott volna a törvény megváltoztatására. 

Összesen 71 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Párttalan Vita
2018. november 06. 12:53
Teljesen mellékes, de hátha valaki elgondolkodik ezen: Az "elhálni a házasságot" azt jelenti az iszlám világban, hogy együtt aludtak egy sátorban vagy egy szobában. Ez egy jogi fogalom, a házasság innentől érvényes. Fontos még tudni, hogy a sátorba mind a férjnek, mind a feleségnek saját akaratából, kényszer nélkül kell belépnie.
makapaka2
2018. november 06. 10:29
Ha a keresztények is úgy reagálnának, és viselkednének mint a muszlimok jelentős része, akkor amennyit Jézussal kapcsolatban viccelődtek, és szemétkedtek, már rengeteg embernek meg kellett volna halnia.
csuszka
2018. november 06. 01:38
Elérkeztünk oda, hogy valakit az igazság kimondásáért (Mohamed pedofil volt) pénzbüntetéssel sújtanak. Mennyi idő kell még ahhoz, hogy bárki, aki az iszlám vallást kritizálja ("gyalázza"), börtönbe kerüljön?
csuszka
2018. november 06. 01:35
Úgy tűnik, ezen már Ungváry Krisztián, ismert ellenzéki liberális újságíró is kiakadt: http://azonnali.hu/cikk/20181101_miert-ne-lehetne-mohamedet-lepedofilozni "ha nem jelentene máig súlyos gondot az, ahogyan az iszlám hátterű családokban a női egyenjogúságot kezelik. Annak fényében azonban, hogy például a németországi törökök körében a házasságok jelentős részéről ma is a szülők döntenek, vagy hogy a becsületgyilkosság intézményét a törökországi egyetemisták (!) 30%-a legitimnek tartotta egy 2006-os kutatás szerint, és Törökországban a tavalyi számok alapján csaknem naponta meggyilkolnak egy nőt ilyen jogcímen. Amennyiben a gyermekkori házasságot nézzük, akkor azt tapasztaljuk, hogy ez Európában ma is leginkább az iszlám hátterű családokra jellemző. Németországban a nagy menekülthullámnak köszönhetően jelentősen megnőtt a kiskorúként már házas személyek száma, akiknek a nagy többsége szír, afgán vagy iraki volt. Ebből is látszik, hogy a gyermekházasság jelensége elsősorban (bár nem kizárólagosan) iszlám hátterű családokra jellemző. Felvethető ezzel szemben, hogy az említett jelenségek (becsületgyilkosság és gyerekházasság) nem az iszlám vallásból, hanem a vidéki elmaradottságból következnek. Ez azonban csak féligazság, mivel az iszlám vallási irányzatok egy része ezeket a jelenségeket kifejezetten támogatja, illetve szankcionálásukat akadályozza. Az iszlám vezetésű országok mindegyikére, az iszlám többségűek jelentős részére is igaz. Így például Egyiptomban, Iránban, Irakban, Szaúd-Arábiában, Marokkóban, Szíriában becsületgyilkosság esetén enyhítik a büntetést, ami így maximum 2-3 év börtönt jelent." Kérdésem: ezt elolvasva, miért fogadnak be és tesznek állampolgárrá az európai államok akárcsak egyetlen, nem turistaként és nem egyetemistaként, vízum nélkül érkező muszlimot is???
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!