A hősökről

2020. május 31. 14:26

„Látható, hogy a hősiesség fogalma jelentősen tágabb annál, minthogy csak a háborúban a hazáért az életüket áldozó katonák esetére szűkítsük le” – fogalmaz Boda Mihály a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtörténelmi, Filozófiai és Kultúrtörténeti Tanszékének vezetője.

2020. május 31. 14:26
Boda Mihály

A magyar hősök emlékének fontosságára hívja fel a figyelmet az 1917-es VIII. törvény, amely minden magyar település kötelességévé teszi, hogy megemlékezzen a háborúban életüket vesztett katonákról. A törvény első paragrafusa szerint: „Mindazok, akik a most dúló háborúban a hadrakelt sereg kötelékében híven teljesítették kötelességeiket, a nemzet osztatlan, hálás elismerésére váltak érdemesekké. Őrizze meg a késő utókor hálás kegyelettel azok áldott emlékezetét, akik életükkel adóztak a veszélybenforgó haza védelmébe”. 1924-ben a XIV. törvény megerősítette, hogy „A magyar nemzet mélységes szeretettel, magasztaló elismeréssel és hálával emlékezik meg azokról a hős fiairól, akik az 1914/1918. évi világháború alatt a hazáért vívott súlyos küzdelmekben a magyar nemzetnek dicsőséget és hírnevet szerezve életüket feláldozták”. A két törvényszöveg alapján úgy tűnhet, mintha kizárólag a katonai kötelességteljesítés közben bekövetkező halál lenne a hősök megkülönböztető jegye. Ez azonban nem így van.

A katonai hősiességről általában elmondható, hogy arra a katonai erényre épül rá, amely magában is kiemelten fontos a katonai cselekvés során, a bátorságra. A katonai bátorság kezdeményezőképesség a veszélyes helyzetben, a veszélyes helyzet legyőzésének a hitével. A katonai hősiesség a katonai bátorság fokozott formája. Négyféle katonai hősiesség-típust különböztethetünk meg.

A hősiességnek az írott forrásokban elsőként említett formája az emberfeletti hősiesség. A képességeik miatt emberfeletti hősöknek nevezhető egyének (például Akhilleusz, Szent György) az emberek előtt járnak, bizonyos értelemben példát is nyújtanak számukra, azonban természetes emberfeletti képességeik miatt ez nem igazi – követhető – példaadás, hanem csupán az emberek vezetése, irányítása. Szintén a képességeik miatt, ezeknek a hősöknek nem jelent igazi kihívást a katonai cselekvést jellemző veszélyhelyzet kezelése; arra áldozatvállalás nélkül képesek. Talán az első magyar hősök egyike ebben az értelemben tekinthető hősnek.

I. (Szent) István királyról, a 11. század végén keletkezett nagyobbik legenda úgy emlékezik meg, mint „Krisztus bajnokáról”,

aki a keresztény hit terjesztése során győzte le az ellenséget. A király tökéletes megvalósította azokat az erényeket, amelyeket a korban egy királytól elvártak, az igazságosságot és a kegyességet, ezért Isten is segítségére volt a háborúban.

(Boda Mihály)

Összesen 14 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Akitlosz
2020. június 02. 02:41
A hősiességnek is vannak fokozatai. A hősiesség nem Akhilleusszal kezdődik, hanem nála végződik.
u.cserkész
2020. június 01. 11:20
" kapáltak, öltek, öleltek, tették, ami kell " Emberek milliói éltek, dolgoztak, családot neveltek, nyivákolás, és dühös randalírozás nélkül. Mindkét világháború alatt/után, a kommunista terror 40 éve alatt. Ők a hősök, a szüleink és nagyszüleink. Egy katona is lehet hős egy adott helyzetben, de valószínűleg nem volt választási lehetősége. Vagy őt lövik le, vagy ő lövi le az ellenségét.
annamanna
2020. június 01. 01:06
"Szintén a képességeik miatt, ezeknek a hősöknek nem jelent igazi kihívást a katonai cselekvést jellemző veszélyhelyzet kezelése, arra áldozatvállalás nélkül képesek." Ez a szöveg elejétől a végéig döbbenetes sületlenség. Normális az, aki ilyen mondatokat leír? "A hősök ezen típusának fontos jellemzője, hogy olyan bátorság jellemzi, aminek része az állam érdekeit fel- és elismerő önmérséklet." "Az általános akarat azonban éppen általános volta miatt nem engedi a kiemelkedettséget, így az ebben az értelemben vett hősök nem a tömegek előtt járó példaadó vezetők" "az egyszerű katonák kötelességei sem foglalják magukba a morális jogok védelmét és képviseletét, hanem azok elsősorban a haza érdekeinek a védelmére irányulnak. A túlteljesítés itt is speciális erénnyel, a morális hősiességgel jár együtt, amelynek a békefenntartó katonák a legjobb példái." Ez az ember a "Hadtörténelmi, Filozófiai és Kultúrtörténeti Tanszék" vezetője. Te jó atya úr isten, ha ez a tanszékvezető, akkor milyen lehet a többi? Végül is ők képzik ki aztán azokat, akiken aztán Gálvölgyi János halálra röhögi magát: Interjú az operatív törzs szóvivőjével, GÁLVÖLGYI JÁNOSsal https://www.youtube.com/watch?v=m_X_wK1ImPc Gálvölgyi törzsőrmester szóvivő sajtótájékoztatója (2020.04.29.) https://www.youtube.com/watch?v=TSVHLvZaauE Gálvölgyi operatív törzsőrmester tájékoztatja a sajtót az enyhítésről (2020.05.06.) https://www.youtube.com/watch?v=ldJVxTn5wVY + Gál Kristóf rendőrségi szóvivő úgy szállt be a marketingbe, mint egyszeri Vágási Feri az internetbe! https://www.youtube.com/watch?v=1cXBS1ll2bw
balbako_
2020. május 31. 18:50
Hősök nemcsak katonák lehetnek. Hős volt a nőket védelmező Apor Vilmos, vagy a hitét védő Mindszenty József is, vagy Erdélyben Márton Áron.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!