Dobozba zárt győzelem

2018. február 10. 19:37

Akárhogy szépítjük a dolgot, Kálomista gesztusa a magyar film rendszerváltás óta íródó történetében (majdnem) példátlan.

2018. február 10. 19:37
Ficsor Benedek
Magyar Nemzet

„Vagy talán pont azért morzsolunk el egy könnycseppet titokban, mert nem csupán érezzük, de pontosan tudjuk, hogy a valóságban mi vár a legkisebb fiúra. Éppen az, ami a filmre. Kálomista Gábor producer, a Kojotot gyártó Megafilm vezetője megtiltotta, hogy Kostyál Márk alkotását levetítsék a napokban zajló 4. Magyar Filmhéten, amely elvben az előző évi termés legjavát vonultatja fel. Így a Kojot hiába nyerte el február elején két kategóriában is a Magyar Filmkritikusok Díját, vagyis lett az ítészek szerint hivatalosan is 2017 egyik legjobb filmje, a közönség nem találkozhat vele a mozikban, mert a producer nem engedi. Kálomista döntésével kapcsolatban lapunknak annyit mondott: »Nem foglalkozom az üggyel.«

Nem is kell foglalkoznia vele, hiszen senki más sem teszi. A felháborodott szakmabeliek együttérzésükről biztosították ugyan a rendezőt, de ennél aligha megy bárki is tovább. A filmes mustrát szervező Magyar Filmakadémia hallgat, és ugyancsak szó nélkül hagyja az ügyet az Andy Vajna vezette Magyar Nemzeti Filmalap is. Pedig akárhogy szépítjük a dolgot, Kálomista gesztusa a magyar film rendszerváltás óta íródó történetében (majdnem) példátlan. Amivel, azon túl, hogy könnyen kellemetlen emlékeket ébreszthet mindenkiben, aki átélte már korábban, hogy alkotását dobozba zárva rejtik el a közönség elől, megkérdőjelezhet szinte mindent, amit a filmszakma az elmúlt években elért.

Mert nyerhetnek a magyar filmek minden évben Oscar-díjat (legyen így!), elhozhatják a legfontosabb fesztiválok aranyba vont elismeréseit, becsábíthatnak félmillió nézőt a mozikba: ha akad valaki, aki egy személyben, a minőségi szempontoktól teljesen függetlenül eldönti, hogy mi kerülhet a vászonra, és mi nem, megette a fene az egészet. Hiszen akkor nem a közönségnek, hanem a törvények felett álló producernek készülnek a filmek. Ő az első, és ha úgy dönt, az utolsó fogyasztó egyben. És ezen nem változtat semmit, hogy a Megafilm a botrány hatására pénteken a YouTube csatornáján megosztotta a Kojotot. Egy vízjeles online verzió nem jóvátétel a mozis tiltásért, sokkal inkább egy cinikus gesztus, ami csak tovább rontja a helyzetet, hiszen azt üzeni: nesztek, nézzétek, mert megengedem. Kétes szabadság, amiről másfél évvel ezelőtt már láthattuk, mit jelent a gyakorlatban. 2016 őszén Kálomista a Kút című Gigor Attila-filmet hívatta vissza a mozikból, hogy kivágassa azt a jelenetet, amelyben ő maga is feltűnik (egy Hír TV-s archív felvételen). Akkor több száz filmes tiltakozott a cenzúra ellen, a producer válaszul fenyegetőzött, de aztán mindenki gyorsan elfelejtette ezt a kis közjátékot. És ne legyenek illúzióink, a Kojot ügyét is hamar elfedik majd a Megafilmbe öntött támogatások. Elindulnak az új produkciók, kigyúlnak a fények, forog a kamera, és ez a filmeseknek sokkal fontosabb lesz, mint a nagy hatalmú producer elszámoltatása.

Pedig a legkisebb fiú győzelme nemcsak a hősről, nem is a hatalmával visszaélő kiskirályról, hanem a közösségről szól. Arról, hogy létezik egy igazságosabb világ, amelyben a mindenkori gátlástalan uraságok elbukhatnak. Ez a mese most dobozban pihen.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 33 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Senki Alfonz
2018. február 11. 18:05
Egy kérdés a szakmába látókhoz: Ez a 320 misi honnan jött, a producer zsebéből, vagy Andy bácsitól?? Köszi a választ!
tevevanegypupu
2018. február 11. 11:16
Nincs kedvem megnézni a filmet és sajnálom, hogy a producer nem mondja el, miért nem engedi moziban játszani..Biztos azért, mert valami személyi ellentét lehet..ha Kálomistát esetleg a rendező valahol megtámadta vagy esetleg a magyar filmipar diktaturájáról nyilatkozott - el tudom képzelni a sok aljas, ócska ribanc (vagy ha jobban tetszik kurafi) nyilatkozatai után, akik felmarkolták a énzt, és aztán fáradtságot nem kímélve a nemzetközi porondon hátbadöfték azokat,akik lehetővé tették, hogy megcsinálják kis csecsebecséiket..Mindez azért szemétség, mert akik nemzetközileg tapsolnak nekik, azok egyetlen buznyákot nem adtak, hogy ezek a rettentő nagy művészek kiteljesedjenek..akik egyébként labdába nem rugnak a régi gárda - Makk Károly, Huszárik, Fábry, Szabó István..és még Kovács András mellett sem. A magyar film volt a hatvanas években, aztán a hetvenesben, utána slussz..színészek egyébként detto. Akiknek szerencséjük volt és túléltek, ma is ők a vezető színészek..a rendezők sajnos már nem élnek..Talán a dokumentumfilmek még játszanak..ott a tehetség számít és nem a gruppba való tartozás..
catalina9
2018. február 11. 09:57
hát meg kell nézni a "dijazott" filmeket, pontosabban a dijazás lényegét.... „..Kosslick, a Berlinale igazgatója megjegyezte, hogy Tarr Béla Torinói ló című filmjének kitüntetése egyben a magyar filmrendezők támogatása is a kormány médiapolitikája elleni harcban" - írja Screen International. „..A New York Times szerzője nem naiv. Azzal zárja cikkét, hogy az Angyalok Amerikában előadásait záró tapsvihar inkább Alföldi kultúrpolitikai szerepének szól, nem színpadi munkájának….” "..olvasom Parti Nagy Lajos és Karafiáth Orsolya szamizdatban kiadott Orbán-ellenes pamflet¬jeit, és, ha időm engedi, megnézem Nemes-Jeles László, Enyedi Ildikó sok száz millió állami forinttal támogatott filmjeit, és Alföldi Robika „kreatív” István a király produkcióját. Mert ők legalább – halált megvető bátorsággal – felvették a pénzt, és utána elmerték mondani a világsajtónak, hogy milyen szar, lepusztult, balkáni diktatúrában élnek..." hát ez lesz a feladata a Kojot rendezőjének is, ha további dijakat akar..
tango47
2018. február 11. 09:40
Nem bánnám, ha a másik fél véleményét is megtudhatnám.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!